Subaru Nederland
Subaru actieve veiligheid
 
 

Wat is Actieve Veiligheid?

Onder actieve veiligheid valt alles dat op en rond de auto wordt gedaan om de kans op een ongeval te beperken. Denk aan antiblokkeersysteem, electronic stability program, tractiecontrole, verlichting, bestuurdersuitzicht (smalle raam- en deurstijlen), spiegels, claxon en banden.
 
Subaru steekt veel energie in het finetunen van de basisfuncties van de auto, denk bijvoorbeeld aan remmen en sturen. Daarnaast beschikken alle Subaru’s over een uitstekende stabiliteit en een voorspelbaar weggedrag.
 
En Subaru's worden ontworpen met veiligheid in gedachten. De kans op een ongeluk is er natuurlijk altijd, maar het Japanse merk doet er alles aan om die kans zo veel mogelijk te beperken.
 
 
 

Stabiliteit en betrouwbaarheid

 
 
Subaru staat voor stabiliteit en betrouwbaarheid
 
 
Uitstekende tractie en een betrouwbaar rijgedrag door het Symmetrical All-Wheel Drive Systeem, dat is wat u zult ervaren als u een Subaru rijdt. Het stijve carrosserie van de Subaru's bevordert de wendbaarheid van de auto. De Hill Start Assist maakt het wegrijden op een helling een stuk gemakkelijker. Het systeem voorkomt dat de auto in beweging komt wanneer op een helling het rempedaal wordt losgelaten.
 
 
 

Wendbaarheid

Een glad wegdek door regen of sneeuw kan erg vervelend zijn. Gelukkig zijn alle Subaru-modellen uitgerust met de nieuwste functionaliteiten om zo veilig mogelijk te rijden op een glad wegdek.
 

Vehicle Dynamics Control

Het Vehicle Dynamics Control System houdt met behulp van een aantal sensoren in de gaten of de auto de door de bestuurder beoogde koers blijft volgen. Als een band slipt of de auto door een hoge snelheid van de beoogde koers afwijkt, worden de koppelverdeling van het AWD-systeem, het motorvermogen en de remdruk op elk wiel aangepast om de auto op koers te houden.

Vehicle Dynamics Control

Tractiecontrole

Tractiecontrole, ook bekend als Tractie Controle Systeem (TCS) is een veiligheidssysteem ontworpen om tractie van aangedreven wielen te verbeteren. Het systeem voorkomt het doordraaien van de wielen zodra de bestuurder gas geeft en zorgt daarmee voor een grotere bestuurbaarheid van het voertuig.

Active Torque Vectoring

Active Torque Vectoring kan op strategische wijze elk wiel afzonderlijk afremmen en zorgt ervoor dat in een bocht meer koppel naar de buitenste wielen gaat, zodat de auto sneller op het stuurwiel reageert en beter in de hand te houden is.

 
 

Subaru tractiecontrole

Subaru Active Torque Vectoring

 

 
 
 
 
 

Remprestaties

Remprestaties kunnen direct gelinkt worden aan veiligheid en het verminderen van ongevallen. Eén van de belangrijkste merkpijlers van Subaru is gemoedsrust, en om dit te bereiken zijn de remmen ontworpen om snel te reageren onder alle weg- en weersomstandigheden. 

 

Electronic Brake-Force Distribution Subaru
 
 
 
 
 
Anti-blokkeersysteem (ABS) zorgt er bij een noodstop voor dat de wielen niet blokkeren en de auto bestuurbaar blijft. ABS regelt het remmen elektronisch. Sensoren in de wielen houden in de gaten of er een wiel dreigt te blokkeren. Indien dat het geval is vermindert ABS kort de rembracht op dat ene wiel. Zodra dit wiel weer grip krijgt wordt de remdruk weer opgebouwd. 
 
Elektronische remkrachtverdeling (EBD) is een systeem dat bepaalt hoeveel remkracht er naar de voorste remmen gaat en hoeveel naar de achterste. De voor- en achterwielen draaien met een andere snelheid afhankelijk van het gewicht en het type auto. Het systeem detecteert veranderingen, en verdeelt remkracht over de wielen om nog veiliger te rijden.
 
De combinatie van ABS en EBD ondersteunt de bestuurder bij het voorkomen van gevaarlijke omstandigheden, en verhoogt de remkracht op een glad wegdek .

 

 

Lees verder over : Preventieve Veiligheid