Subaru Nederland

ACSI FreeLife heeft de Subaru XV aan de tand mogen voelen. De test lees je gedeeltelijk hier. De volledige review is te lezen in ACSI FreeLife 3-2019.

Geboren Trekauto

Als je naar de Nederlandse automarkt kijkt, is Subaru een heel kleine speler. Maar bij caravanners is het eigenzinnige Japanse merk juist opvallend populair. Tijd om eens een Subaru 'in te spannen' en dus haalden we de XV 2.0 Premium in huis. Het blijkt een geboren trekauto te zijn.

Tekst en foto's: Mario Vos

Een blik op de ranglijst van de autoverkopen leert dat Subaru niet bepaald een grote speler is in Nederland. Het merk bungelt een beetje onderaan, net boven de exotische sportauto's van Ferrari, Lamborghini, Maserati en Aston Martin met in 2018 zo'n 650 verkochte auto's. De reden? Subaru is een nogal specialistisch merk, dat ongebruikelijke techniek toepast en bijna alle modellen zijn standaard voorzien van vierwielaandrijving. Dat laatste is de reden dat Subaru's in bergachtige streken en gebieden met strengere winters veel populairder zijn.

Subaru is op autogebied een vrij jong merk, maar het concern bestaat – onder verschillende namen – al meer dan honderd jaar. Auto's worden er sinds het begin van de jaren zestig gebouwd. Aanvankelijk vooral kleine auto's, maar later ook wat grotere modellen. Begin jaren zeventig maakte Subaru op verzoek van de Tohoku Electric Power Company een vierwielaangedreven versie van een stationwagen. En daar werd de basis gelegd voor wat nu een van de handelsmerken is van Subaru, vierwielaandrijving.

Het hele verhaal is te lezen in editie 3-2019 van ACSI FreeLife.

Lees meer:

Subaru presenteert de Subaru XV e-BOXER

Prijzen Subaru XV e-BOXER en Forester e-BOXER bekend

Maak kennis met de Subaru e-BOXER

Subaru bij RTL Autowereld

Dit is de Subaru XV e-BOXER

Subaru bevestigt eerste geëlektrificeerde modellen voor de Europese markt