Subaru Nederland

Subaru maakt zich op voor elektrificatie van zijn modellen. De eerste stap in die richting zijn de e-BOXER-uitvoeringen van de Subaru XV en de Forester. Deze nieuwe versies, die eind dit jaar bij de dealer staan, zijn voorzien van hybridetechnologie. AMT, een op autotechniek gericht maandblad, schreef er een leerzaam artikel over na een uitgebreide kennismaking op een Oostenrijkse testbaan. Lees hier een gedeelte van het artikel. Het hele stuk lezen? Klik dan hier.

e-BOXER: Subaru-filosofie ontmoet hybridetechniek

In het vorige nummer van AMT kondigden we het al aan. Deze uitgebreide reportage over de Subaru e-Boxer-techniek, waarmee Subaru de bekende boxermotor met een kleine elektromotor combineert. We leren over de Subaru-filosofie en kijken nog eens goed naar de techniek.

Tekst: Elco van der Meer

De e-Boxer is Subaru’s eerste stap naar elektrificatie die we in Europa krijgen. Op dezelfde dag dat wij kennismaken met de e-Boxer maakt Subaru bekend dat er ook volledig elektrische auto’s gaan komen, waarvoor Subaru samenwerkt met Toyota. Het kan ineens snel gaan…

Geen turbo

De motor meet 1.995 cc en heeft nu directe benzine-injectie. Het vermogen is 110 kW (150 pk) en dat komt vrij tussen 5.600 en 6.000 tpm. De compressieverhouding is verhoogd tot 12,5 : 1 voor een betere efficiëntie: bij de huidige Forester is deze 10,8 : 1. De documentatie vermeldt het nergens, maar navraag leert dat de verbrandingsmotor van de e-Boxer gebruik maakt van de efficiëntere Atkinson-cyclus.

Mede door deze Atkinsoncyclus is de e-Boxer niet sneller of krachtiger dan de 2.0 zonder hybride-aandrijving. De Atkinsoncyclus draait immers wel efficiënter, maar levert ook minder vermogen. De 194 Nm koppel (bij 4.000 tpm) is dan ook bescheiden voor een moderne motor. De elektromotor ondersteunt de benzinemotor met maximaal 65 Nm extra koppel.

Permanente AWD met cardanas

Sommige fabrikanten kiezen bij hun hybride auto’s voor vierwielaandrijving door de elektromotor op de achteras te plaatsen. Deze wordt dan, tot bepaalde snelheden, bijgeschakeld als de achterwielen grip verliezen.

Subaru doet dat niet en kiest bewust voor ‘Symmetrical AWD’, net als in alle andere modellen met uitzondering van sportwagen BRZ. Het is permanente vierwielaandrijving met een cardanas naar de achterwielen. De vierwielaandrijving van een e-Boxer doet het dus ook als het batterijpakket zo goed als leeg is.

Het gehele artikel is hier te vinden.

Lees meer:

Gloednieuwe Subaru Forester wint award voor hoogste score in JNCAP-veiligheidstest

Subaru bij RTL Autowereld

Dit is de Subaru Forester e-BOXER

Dit is de Subaru XV e-BOXER

Auto Review Forester e-BOXER

Subaru bevestigt eerste geëlektrificeerde modellen voor de Europese markt