Subaru Nederland

Auto Review heeft de Subaru Forester e-BOXER aan de tand mogen voelen. De review lees je gedeeltelijk hier. De volledige review is te lezen in Auto Review.

Voorzichtige e-entree

Ruim voordat Subaru zijn eerste geëlektrificeerde productiemodellen in Genève toonde, gingen wij alvast een (kort) blokje om met de geheel nieuwe Forester e-BOXER.

Tekst: Igor Stuifzand

Subaru gaat volledig elektrische auto’s bouwen. Dat heeft een ingenieur van het Japanse merk ons toevertrouwd tijdens een top secret ontmoeting op een verlaten anti-slipterrein in de winterse omgeving van Wenen. Maar deze ontboezeming is niet de reden waarom we naar de Oostenrijkse hoofdstad zijn afgereisd.

Enkele weken voordat de e-BOXER-versies van de XV en de kakelverse Forester op de autoshow van Genève werden onthuld, mocht Auto Review onder strikt embargo namelijk vast kennismaking met de twee geëlektrificeerde modellen. Paard voor de ploeg Zoals de naam e-BOXER al doet vermoeden, ligt er hybridetechniek onder de motorkap van de XV en Forester. De verbrandingsmotor, een gemodificeerde variant van Subaru’s inmiddels bekende, direct ingespoten tweeliter benzineboxer, krijgt in zijn bezigheden bijstand van een (in het geval van de Forester) 12,3 kilowatt en 65 Nm sterke elektromotor. Deze put energie uit een klein pakket lithium-ion batterijen, die een capaciteit hebben van 0,6 kWh. Getallen waarmee de Forester e-BOXER tot de categorie 'mild hybrids' kan worden ingeschaald.

Om een beeld te krijgen van de samenwerking tussen beide motoren: als de auto een ploeg was, en je zou er (in de rol van de benzinemotor) een trekpaard voor spannen, dan zou het edele dier hard moeten werken om de akker omgeploegd te krijgen. Knoop je vervolgens ook een shetlandpony (als elektromotor) voor de ploeg, dan hoeft het trekpaard zich minder in te spannen voor hetzelfde resultaat. Terugvertaald naar een hybride-aandrijflijn, gaat het energieverbruik van de verbrandingsmotor omlaag zodra hij elektrische assistentie krijgt - hij consumeert minder benzine en stoot ook minder schadelijke stoffen uit. Lager stadsverbruik Subaru heeft de elektromotor vlak achter de continu variabele Lineartronictransmissie geplaatst. De batterij is onder de vloer van de bagageruimte geplaatst, tussen de achterwielen. Het accupakket heeft een gewicht van 25 kilo, in totaal wegen alle componenten van het elektrische hybride-aandeel 110 kilo. Gezien de accucapaciteit van 0,6 kWh, is meteen duidelijk dat de stroomopslag niet berekend is op volledig elektrische aandrijving over een (relatief) lange afstand. Wanneer je de EV-knop op de middentunnel indrukt, ben je na anderhalve kilometer door de stroomvoorraad heen. Dan slaat de boxermotor weer aan, zoals hij ook bijspringt zodra je de 40 km/h overschrijdt. Opladen aan de laadpaal of aan het stopcontact is niet aan de orde bij de Forester e-BOXER. De accu wordt bijgeladen door stroomafgifte via de verbrandingsmotor en door recuperatie van de remenergie. Volgens de knappe koppen van Subaru heeft de elektrische ondersteuning het meeste effect in stadsverkeer: dan wordt het benzineverbruik met maximaal 11 procent de kop ingedrukt.

Het hele verhaal is te lezen in de nieuwste uitgave van Auto Review.

Wil je op de hoogte blijven rondom de Subaru Forester e-BOXER? Met je dan aan voor de nieuwsbrief: