Subaru Nederland

Willem de Volder, redacteur van het Friesch Dagblad heeft de Subaru XV getest - lees hier zijn bevindingen:

Het Friesch Dagblad over de Subaru XV: “Stoere Crossover”

Vierwielaandrijving en een boxermotor zijn in bijna elke Subaru een gegeven. Zo ook in de nieuwe XV. Andere belangrijke troefkaarten: een stoer uiterlijk, extra ‘ogen’ en een vriendelijke prijs.

O Willem de Volder

Om met de deur in huis te vallen: de XV ziet er gewoon gelikt uit. De auto wordt gebouwd op het platform van de nieuwe generatie Impreza, maar is vanaf het begin als crossover ontwikkeld. Subaru is voor de nieuwste XV heel behoudend te werk gegaan als het gaat om kunststof beschermpanelen. Opvallende flankschilden zijn bewust achterwege gelaten en de af- wijkende wielkastranden op de hoeken van de voor- en achterbumper dragen bij aan een gunstigere aerodynamica. De XV is met zijn relatief compacte afmetingen prima in te zetten in een stedelijke omgeving, maar schuwt dankzij de X-mode vierwielaandrijving en een hoge bodemspeling een stukje onverhard evenmin. De XV is 4,47 meter lang, 1,8 meter breed en 1,6 meter hoog. De wielbasis bedraagt2,67 meter. Het leeggewicht van de Subaru is 1408 kilogram.

De XV staat vrij hoog op zijn wielen en heeft de grootste bodemspeling in zijn klasse. Dit vergemakkelijken het in- en uitstappen aanzienlijk. Bestuurder en passagier zitten op prima instelbare stoelen, die standaard zelfs elektrisch te verwarmen zijn. Achterin is het eveneens goed toeven, er is ruimte voldoende.

"Het systeem reageert op gevaar en kan de auto zelfstandig tot stilstand brengen"

Dankzij de slanke A-stijlen en de drie-hoekige raampjes voor de buitenspiegels is het zicht rondom perfect. Ook in haakse bochten. Daar kan menig concurrent nog een puntje aan zuigen. Binnenin profiteert de nieuwe XV van het hightech infotainmentsysteem zoals we inmiddels kennen van de Impreza en Forester. Het systeem laat zich zeer intuïtief bedienen met swipe bewegingen, vergelijkbaar met de bediening van een smartphone. Het systeem ondersteunt Apple Carplay en Android Auto en kan ook digitale radiozenders haarfijn ontvangen via DAB+.
 
Het motorenpalet van de XV bestaat uit twee boxermotoren: een 1.6i of een 2.0i met 156 pk. Kennismaken met de 1.6 liter-versie betekent beschikken over 114 pk en 150 Nm aan koppel, goed voor een gemiddeld brandstofverbruik van 6,4 liter 900 kilometer. Het relatief bescheiden vermogen maakt de XV niet tot een strepentrekker. Maar door het opvliegende karakter van de standaard Lineartronic automaat worden tussenacceleraties nog redelijk vlot afgewikkeld. De acceleratie van 0 tot 100 kmJu verloopt in 13,9 seconden. De topsnelheid bedraagt 175 km/u.

Op hoge snelheid ligt de XV keurig stabiel op de weg en wie iets ruiger een bochtig parcours wil afleggen, komt ook aan zijn trekken. Ondanks een hogere bodemspeling, ligt het zwaartepunt dankzij de laag geplaatste boxermotor niet overdreven hoog. Overhellen in bochten blijft zodoende binnen de perken. Het Eye-Sight-veiligheidssysteem verdient bovendien een eervolle vermelding. Het systeem reageert op dreigend gevaar en kan de auto zelfstandig tot stilstand brengen. Anders dan gebruikelijk werkt het systeem van Subaru met twee camera’s in plaats van sensoren.

Waardering

De Subaru XV heeft de maximale score behaald in de Eurn NCAP-veiligheidstest. Het model stoorde uitstekende waarderingen in alle vier de testgebieden, volwassenen, kind, voetgangers bescherming en veiligheidsondersteuning. Het nieuwe Subaru Global Platform is daar mede debet aan. Het is ontworpen om hogere niveaus op het gebied van veiligheid en uiteraard rijplezier en rijcomfort te bieden. Het onderstel zorgt voor een aanzienlijke verbetering van het chassis en de stijfheid van het chassis ten opzichte van de huidige modellen. Zo zijn de torsiestijfheid en de stijfheid van de voorwielophanging met 70 procent toegenomen ten opzichte van de vorige versie.

De vanafprijs van de XV is 29.995 euro voor de 1.6i Pure. Het is allesbehalve een karige uitvoering met behalve de genoemde X-mode vierwielaandrijving, automaat en EyeSight ook nog eens het uitgebreide info-tainmentsysteem, 17 inch lichtmetalen wielen, adaptieve cruise control, regen- en lichtsensuren en een automatisch airco. Hoger op de ladder staan de Comfort en Premium voor respectievelijk 33.895 euro en 36.295 euro. De 2.0i is er alleen als Premium en komt op 39.495 euro.