Subaru Nederland

AutoWeek reed bijna 4.200 kilometer met de Subaru Outback van Kittilä naar Nederland. De review lees je gedeeltelijk hier. De volledige review is te lezen in AutoWeek Magazine.

De nieuwe Subaru Outback

"Sinds de facelift van vorig jaar beschikt de Outback over Android Auto en Apple CarPlay en dat bevalt ook hier uitstekend."

Het daglicht achterna

Tekst: Jan Lemkes Fotografie: Willem Verstraten

In de zomer leent het uiterste noorden van Scandinavië zich uitstekend voor een fijne autovakantie. In de ijzig koude en vooral donkere wintermaanden is zo’n trip heel wat minder ontspannen, maar ook avontuurlijker. Vanaf de Noordkaap gaan we het daglicht achterna met een auto die daar op papier geknipt voor is: de Subaru Outback.

Urenlang kilometers wegtikken op donkere en verlaten wegen werkt op z’n zachtst gezegd rustgevend, maar in de buurt van de Noorse grens worden we ruw wakker geschud. In een bocht die er aanvankelijk niet bepaald uitdagend uitzag, geven de tot nu toe zo capabele Nokian-winterbanden tijdelijk de strijd op tegen de aangekoekte laag sneeuw en ijs en begint de forse Subaru over vier wielen weg te glijden. Bestuurder en passagier verstijven, terwijl de auto langzaam maar zeker naar de berm glijdt. Net op tijd herpakken de banden zich en vervolgen we, compleet wakker nu, onze weg. Goed dat hier zelden tegenliggers zijn, want dan was dit kleine slippertje wellicht heel anders afgelopen. De reis is zo’n vijf uur eerder begonnen in Kittilä in Fins Lapland, zo’n 120 kilometer boven de poolcirkel. Voor autofabrikanten is dat een populaire uitvalsbasis, omdat de bevroren meren en besneeuwde bossen in de omgeving een uitstekende basis vormen voor offroadactiviteiten, rijtrainingen en allerhande tests.

De donkerrode, Nederlands gekentekende Outback die ons op het vliegveld staat op te wachten, is voor dat soort automobiele wintersportactiviteiten naar Finland gehaald, maar moet nu terug naar z’n rechtmatige eigenaar, de importeur in Aalsmeer. Dat is dik 2.600 km, maar dat vinden we toch te makkelijk. Een omweg van 600 kilometer aan ijzige binnenwegen kan ons niet weerhouden van een poging om de Noordkaap ‘even mee te pikken’. We krijgen geen spijt, want het landschap wordt met iedere kilometer mooier. De volop met rijp en sneeuw behangen begroeiing neemt verder naar het noorden zienderogen af, om ten slotte geheel te verdwijnen. Juist door die leegte is het landschap indrukwekkend. De temperaturen zijn in het binnenland zo laag en de atmosfeer is zo droog, dat uitstappen meteen een reactie in de luchtwegen oplevert en een volledige winteruitdossing ook voor een korte tankstop absolute noodzaak is.

Voor de laatste 13 kilometer over ‘Noordkaap-eiland’ Magerøya moeten we volgens internet rekening houden met het rijden in konvooi achter de sneeuwschuiver, maar tijdens ons bezoek blijkt dat niet nodig en is de weg gewoon open. Het enorme informatiecentrum dat in de zomer duizenden toeristen ontvangt, is nagenoeg leeg. Het monument dat het noordelijkste puntje van het Europese vasteland markeert, is helemaal ‘van ons’. Het is steenkoud, maar zeker als de lucht even later groen kleurt door het noorderlicht, malen we daar niet om. Wat een bijzondere plek!

Het hele verhaal is te lezen in AutoWeek Magazine.

Wil je zelf de vernieuwde Subaru Outback ervaren? Plan dan een proefrit in:

Lees ook:

Video review Subaru Outback

Prijswinnaar op pad met de Subaru Outback

Tips & Tricks: Friesland met de Outback

Dit is de nieuwe Subaru Outback