Subaru Nederland

SUBARU MET VEEL NIEUWS OP 44e TOKYO MOTOR SHOW

• Vier nieuwe modellen en twee spannende conceptcars vertellen 'New Subaru Story'
• Zestig jaar geschiedenis als meest eigenwijze automerk uit Japan
• Nieuwe Levorg maakt opwachting bij Subarudealers
• Forse verkoopstijging is bewijs dat 2015 tot nu toe zeer succesvol is voor Subaru

Subaru onthult tijdens de 44e editie van de Tokyo Motor Show 2015 twee wereldprimeurs. Tevens komt het merk met maar liefst vier nieuwe productiemodellen en zijn er modelaanpassingen voor de Forester en de Subaru XV te zien. De stand vertelt het nieuwe verhaal van Subaru: meer dan ooit heeft het merk vertrouwen in de toekomst en kan daarbij leunen op bijna zestig jaar ervaring als meest eigenwijze automerk van Japan - en misschien wel van de wereld. 

Onder de getoonde noviteiten bevinden zich twee wereldpremières. De eerste, de Subaru VIZIV Future Concept, geeft invulling aan Subaru’s toekomstvisie als het gaat om autonoom rijden. Het model combineert de techniek die daarvoor noodzakelijk is met belangrijke veiligheidsvoorzieningen. De tweede grote primeur komt op naam van de Impreza vijfdeurs Concept, een design study van de volgende generatie Impreza. Subaru toont voorts de SporVita Series - speciale uitvoeringen van de WRX S4 en Legacy B4 - de S207 - een bijzondere uitvoering van de WRX STI - en vernieuwde versies van de Forester en Subaru XV.

De nieuwe Impreza 5-door Concept 

De nieuwe Impreza 5-door Concept

Geschiedenis

In een markt die al jaren onder druk staat en waarin de meeste automerken knokken om hun marktaandeel vast te houden, lukt het Subaru wederom om dit jaar fors te plussen, ook in Nederland. Een goed moment dus om aan de vooravond van de Tokyo Motor Show 2015 even stil te staan bij de geschiedenis, het modellenaanbod en de spannende toekomst van dit bijzondere automerk.

In 1958 maakt de wereld kennis met een volledig nieuwe auto: de Subaru 360. Het Japanse Subaru, een succesvol vliegtuigbouwer, is vijf jaar eerder begonnen met het ontwerpen van het model en toont trots het resultaat. Als eerste vierwieler van een nieuwe fabrikant valt op dat de 360 slim in elkaar zit. Binnenruimte, veiligheid en technisch vernuft zijn dan al van een niveau dat zelfs de gerenommeerde autobouwers in die tijd niet bereikt hebben.

Kwaliteit

Bijna zestig jaar na de introductie van de Subaru 360 en vele tientallen modellen later produceert het merk zo'n 940.000 auto's per jaar. Voor een mondiaal actieve autofabrikant lijkt dat wat weinig, en juist dat feit is een van Subaru's unieke kenmerken. Als onderdeel van Fuji Heavy Industries Ltd. kiest Subaru ervoor niet de grootste te willen zijn, maar wel de meest onderscheidende Japanse autofabrikant. En dat zie je terug in elke nieuwe Subaru. Bovendien weet Subaru als geen ander de kwaliteit te garanderen. Elke door Subaru geproduceerde auto krijgt dat beetje extra aandacht en wie Subaru rijdt, weet precies waar 'm dat in zit. 'Enjoyment and Peace of Mind', de kernwaarde van Subaru, vertelt in een paar woorden waar het merk voor staat: genieten zonder zorgen van een veilige, technisch hoogwaardige auto met een geheel eigen karakter.

Japan

Fuji Heavy Industries (FHI), het moederbedrijf van Subaru, is een van de grootste industriële ondernemingen in Japan en heeft drie hoofdactiviteiten. Naast de productie van auto's onder de merknaam Subaru produceert FHI Aerospace machines en componenten voor de luchtvaart. Tot slot is FHI producent van industriële machines en onderdelen.

FHI heeft bijna 14.000 medewerkers, hoofdzakelijk in Japan. Het hoofdkantoor staat in Tokyo en de productiefaciliteiten zijn verdeeld over diverse locaties in Japan. De productie van auto's en onderdelen bijvoorbeeld is gecentreerd in Gunma, waar in vier fabrieken zo'n 8.500 mensen werken. Ook is er een assemblagefabriek in Amerika en Maleisië. De ervaring van FHI in de luchtvaart en industriële machines, twee zeer veeleisende en technisch complexe vakgebieden, vertaalt zich in de productie van auto's en onderdelen. Niet alleen zijn de productielijnen zeer efficiënt en precies, ook de gebruikte productietechnieken zijn hypermodern en staan kwalitatief aan de top van wat binnen de automotivesector mogelijk is.

Eigenwijs

Al vanaf het begin zijn veiligheid, rijplezier en betrouwbaarheid de basisingrediënten van elke Subaru. En het combineren daarvan doet Subaru op geheel eigen wijze. Want wie Subaru zegt, zegt vierwielaandrijving en boxermotor. Geen enkel ander automerk heeft zoveel ervaring met deze twee veiligheids- en rijplezier verhogende eigenschappen. Maar liefst 15 miljoen boxermotoren en 14 miljoen auto's met All Wheel Drive bouwde het merk tot nu toe. Alle in Europa leverbare Subaru's, op de sportieve Subaru BRZ na, zijn standaard voorzien van vierwielaandrijving. En de boxermotor, zowel in benzine- als in dieseluitvoering, ligt onder elke Subaru-motorkap.

Rijplezier

Dat Subaru de boxermotor omarmt en als een van de weinige autobouwers ter wereld ook een dieselversie ontwikkelde, heeft alles met veiligheid en rijplezier te maken. Een boxermotor, waarvan de twee cilinderrijen tegenover elkaar liggen, heeft immers een laag zwaartepunt. En dat vertaalt zich in een bovengemiddeld stabiel weggedrag. Het biedt de bestuurder van een Subaru net een beetje meer op het gebied van controle en gevoel. Voeg daar vierwielaandrijving en de op vrijwel alle modellen standaard geleverde Lineartronic automaat aan toe en het is duidelijk waarom de meeste Subarurijders hun merk jarenlang trouw blijven, de meesten zelfs voor altijd.

Subaru XV

Voor iedereen is er een Subaru: het modellenprogramma van Subaru biedt voor elke automobilist een passend model. Dat begint bij de Subaru XV, waarmee Subaru bewijst dat een SUV-achtige in de compacte klasse over veel ruimte, gebruiksgemak en fraaie techniek kan beschikken zonder dat daar torenhoge prijzen tegenover hoeven te staan. De Subaru XV is leverbaar vanaf een kleine 25 duizend euro en heeft dan naast All Wheel Drive standaard een automatische CVT-transmissie. Beide zaken geven, naast de royale standaarduitrusting en krachtige motoren, de Subaru XV een flinke voorsprong op zijn concurrenten.

Forester

Al twintig jaar is de onverzettelijke en veelzijdige Forester een bekende verschijning in Nederland. Ook deze comfortabele alleskunner van Subaru beschikt natuurlijk over standaard vierwielaandrijving en een automatische transmissie. Nieuw is de diesel boxermotor in combinatie met CVT-automaat. Dankzij de bijzondere techniek rijdt deze SUV als een personenauto, mag hij 2.000 kilogram trekken en haalde hij de hoogste score in alle belangrijke en internationale botsproeven. De Forester is er vanaf 34.995 euro.

Outback

Begin 2015 presenteerde Subaru de geheel nieuwe Outback, een veelzijdige alleskunner die dankzij zijn standaard vierwielaandrijving en CVT-automaat comfort en veiligheid combineert met een zeer ruim interieur en een riante standaarduitrusting. De nieuwe Outback is er met diesel- en benzine boxermotor en dus interessant voor de zakelijke en particuliere rijder. Een hoge mate van rijplezier, maximale grip bij regen en sneeuw en een ongekend veiligheidsniveau dankzij EyeSight (een paar extra ogen voor de bestuurder) zijn standaard. En waar bij de concurrenten het aanvinken van extra's op de optielijst begint, heeft de Outback gewoon alles standaard aan boord vanaf 38.995 euro.

WRX STI

Wie een beetje interesse in de rallysport heeft, kan zich de blauwe Subaru’s die jarenlang het wereldkampioenschap rallyrijden domineerden ongetwijfeld herinneren. De Subaru WRX STI is een directe afstammeling van die succesvolle Impreza’s. De WRX STI beschikt over de modernste technieken om zijn imposante 300 pk, natuurlijk uit de bekende boxermotor, gecontroleerd op het wegdek over te brengen. Rijplezier, maximale kracht en grip zijn de kernwaarden van deze vierzits sportieveling die voor 79.995 euro in de prijslijst staat.

Subaru BRZ

De Subaru BRZ zou als een buitenbeentje in het Subaru-gamma kunnen worden gezien. Hij beschikt namelijk als enige Subaru niet over vierwiel-, maar over achterwielaandrijving. Bewust, want de Subaru BRZ vervult de rol van een sportieve, bereikbare sportauto met veel rijplezier. Natuurlijk met een krachtige boxermotor, natuurlijk boordevol karakter. Wat ook is overgenomen van alle ander Subaru’s is zijn veelzijdigheid. Deze Subaru BRZ is geen compromisloze sportcoupe, maar een auto die sportiviteit, gebruiksgemak en comfort combineert. Met het gaspedaal kan de bestuurder het gewenste karakter oproepen. De Subaru BRZ kost, naar keuze handgeschakeld of automaat, 42.995 euro.

Levorg

Het allernieuwste wapenfeit van Subaru is de Levorg. De Levorg is een sportief getinte, ruime lifestyle-combi boordevol Subaru-DNA. Met trots draagt de speciaal voor de Japanse en Europese markt ontwikkelde Levorg de legende van de Legacy met zich mee. Op dit moment wordt de Levorg bij de Nederlandse Subarudealers gepresenteerd. Uiteraard heeft de Sports Tourer de bekende boxermotor onder de kap (nu met directe benzine-inspuiting, turbo en 170 pk), vierwielaandrijving en een automatische transmissie. De Levorg is er in twee uitvoeringen: de 1.6GT Comfort en de 1.6GT-S Premium. Prijzen beginnen bij € 34.995,-, de top-of-the-line-versie kost € 39.995,- en heeft onder meer lederen bekleding, schuifdak en grootbeeld navigatiesysteem. Leasen kan al vanaf € 712,- (incl. BTW) en daarmee is de Levorg een zeer serieus en voordelig zakelijk alternatief voor de veel minder compleet uitgeruste modellen van de concurrentie.

Bovengemiddeld

Wat alle Subaru's gemeen hebben, is maximale zekerheid. Niet alleen staat er achter het merk een relatief klein, maar zeer enthousiast en ervaren dealernetwerk, ook weet elke Subaru koper dat hij de monteurs niet bij naam zal leren kennen. Uit vrijwel alle betrouwbaarheidsstatistieken komt immers naar voren dat Subaru tot de top behoort als het gaat om probleemloos functioneren. Zekerheid begint bij drie jaar volledige garantie. Maar echte duurzaamheid bewijst zich op de lange termijn. De cijfers bewijzen dat: van alle in de afgelopen tien jaar nieuw verkochte Subaru's is 96 procent nog altijd op de weg. Waarbij kilometerstanden van 400.000 of meer eerder regel dan uitzondering zijn.

Nederland

Sinds begin dit jaar richt Subaru zich in Nederland voornamelijk op vierwielaangedreven, multifunctionele auto’s die naast veel ruimte beschikken over een bovengemiddelde wegligging en een riante standaarduitrusting. Dat er naar dergelijke auto's een groeiende vraag is, blijkt uit de wereldwijde productiegroei van 8,5 procent die het merk realiseerde. De verkoopgroei in de exportmarkten (waaronder Europa) bedroeg 6,3 procent en daar heeft ook de toename van registraties in Nederland aan bijgedragen. In de eerste negen maanden van 2015 heeft Subaru in Nederland een groei gerealiseerd van maar liefst 24,1 procent. Het was vooral de nieuwe Outback die voor extra showroomtraffic en verkopen zorgde. In totaal wist Subaru in de eerste negen maanden van dit jaar 634 auto’s te verkopen, waaronder 168 Outbacks. Bijna 60 procent van de Outback-rijders komt uit een ander merk.

Tevreden

Veelzijdigheid is ook de belangrijkste reden om voor een Subaru XV of Forester te kiezen. Dat deden 441 kopers, en ongetwijfeld naar volle tevredenheid. Uit Duits onderzoek blijkt immers dat de meeste Subaru-rijders (94,3 procent) zeer tevreden zijn over hun auto, met dat percentage behoort Subaru tot de hoogst scorende merken. Vooral de veelzijdigheid, het trekvermogen, de vierwielaandrijving en de actieve en passieve veiligheid zijn redenen om voor een Subaru te kiezen.

De nieuwe Viziv Concept die wordt onthult op de Tokyo Motor Show 2015.

De nieuwe Viziv Concept die wordt onthult op de Tokyo Motor Show 2015.

Subaru Persconferentie live volgen?  

FHI president Yasuyuki Yoshinaga zal de nieuwe Subaru's onthullen op de persconferentie op woensdag 28 oktober om 13.45 uur Japanse tijd (21.45 uur in Nederland) op de Subaru-stand in de East Exhibition Hall. Voor de thuisblijvers is de conferentie te volgen via SUBARU-USTREAM. Op de officiële Subaru website is alle informatie over de nieuwe modellen te vinden.