Subaru Nederland

De ‘Hood Scoop’ is terug

Typisch stijlelement maakt deel uit van Subaru-DNA

De nieuwe Subaru Levorg staat in de showroom. Deze sportieve en veelzijdige stationwagon valt niet alleen op vanwege zijn bijzondere techniek, maar doet dat ook met zijn opvallende neuspartij en grote luchtinlaat op de motorkap. Juist die typische luchthapper kenmerkt de sportieve Subaru. Al jaren.

Subaru is inmiddels 41 jaar op de Nederlandse markt. De doorbraak bij het grote publiek kwam begin jaren negentig met de introductie van de Impreza. Deze vriendelijk geprijsde, vierwielaangedreven sedan maakte naam met zijn ongekende prestaties, uitstekende wegligging en natuurlijk met zijn luchthapper op de motorkap.

Even terug in de tijd. De Hood of Bonnet Scoops breekt door in Amerika in de jaren 50. Groot, hoog en bedoeld om de koeling van krachtige, vaak goed ingepakte motoren te optimaliseren. Daarnaast waren er zogenaamde Ram Air intakes die meer lucht het inlaatkanaal inpersten voor betere motorprestaties. Later kwam daar de Intercooler Scoop bij, in het leven geroepen om de turbo en tussenkoeler van extra lucht te voorzien. Dit ook weer ter optimalisering van de prestaties.

Subaru zag in zo'n scoop een effectieve manier om de prestaties te verbeteren. Van mens en machine. De uiterst succesvolle blauwgele rally-Subaru’s hadden om die reden zelfs twee luchthappers: een op de motorkap en een op het dak. De zogenaamde Roof Scoop zorgde voor een verhoging van de luchtdruk in het interieur waardoor de inzittenden minder last hadden van al het stof op de rallyproeven. En dat de Subaru Scoops werkten, blijkt wel uit de resultaten: de Impreza’s wonnen meer dan 40 WK-rally's en het model veroverde drie wereldtitels bij zowel rijders als constructeurs.

De uiterst succesvolle blauwgele rally-Subaru’s hadden om die reden twee luchthappers: een op de motorkap en een op het dak.

De bolling in de motorkap is sindsdien verbonden gebleven aan Subaru. De extra luchtinlaat maakte de overstap van de rallyauto’s naar een aantal straatversies van de Forester, de Outback en de Legacy. Alle met turbo, alle voorzien van de bekende boxermotor. De Scoop leverde Subaru in Engelstalige landen zelfs de koosnaam Scooby op.

Vanaf nu staat er weer een Subaru in de showroom met de zo herkenbare luchthapper. Dit keer is het geen rallykanon, maar de nieuwe, praktische en zeer bereikbare Levorg. Ook nu weer heeft de voorziening een dubbelfunctie. Hij laat de 170 pk sterke turbo-boxermotor optimaal presteren en hij zorgt voor een geheel eigen identiteit met het typische Subaru-DNA. De nieuwe Hood Scoop is vanaf begin oktober bij de Subaru-dealer te bezichtigen. Er is al een Subaru met luchthapper vanaf 34.995,-, inclusief vierwielaandrijving, CVT-automaat en advanced safety pack. Zijn naam: Subaru ‘Scooby’ Levorg.

Vanaf nu staat er weer een Subaru in de showroom met de zo herkenbare luchthapper. Dit keer is het geen rallykanon, maar de nieuwe, praktische en zeer bereikbare Levorg.