🕒 3 minuten lezen
Een EV opladen: Hoe werkt het?
Electric Living Series
Voordat we het laden van een EV gaan bespreken, is het goed om het verschil duidelijk te maken tussen het rijden met een elektrische auto en een auto met een verbrandingsmotor. De meeste chauffeurs van een auto met verbrandingsmotor haasten zich naar het tankstation zodra de brandstoftank bijna leeg is. Een EV-rijder daarentegen, laat de batterij niet leeglopen, maar laadt deze tijdens het parkeren telkens op.
Met een laadpaal op de bestemming, of dat nu thuis, op het werk of bij de supermarkt is, kan de parkeertijd gebruikt worden om de batterij op te laden. Als je op de traditionele manier, zoals met een brandstofauto, van leeg naar vol blijft laden, duurt het opladen van een elektrische auto in de meeste gevallen langer dan tanken. Echter, benut je de verloren parkeertijd op een efficiënte manier door tegelijkertijd te laden, dan bespaar je zelfs tijd.
De omgeving heeft een grote invloed op hoe snel je een elektrische auto kunt opladen. Batterijen werken het efficiëntst bij temperaturen tussen 15°C en 25°C. Als de temperatuur te laag of te hoog wordt, kan het iets langer duren om op te laden. Dit komt doordat het batterijbeheersysteem van een elektrische auto het vermogen vermindert om de batterij te beschermen bij hogere of lagere temperaturen.
Er zijn meerdere manieren om je elektrische auto thuis op te laden. Thuisladen staat over het algemeen bekend om het gemak. Maar zonder de juiste voorzorgsmaatregelen kan het echter ook gevaarlijk zijn.
Om te begrijpen waar die gevaren liggen, is het allereerst belangrijk om te leren over de verschillende soorten laadmodi. Mode 3-laden (ook wel DC-laden of snelladen) is de snelste manier om elektrische auto’s op te laden. Zo kan de Solterra tot 80% opladen in ongeveer 30 minuten. Snelladers staan vooral langs de snelweg, park-and-rides (P+R) en tankstations. Doorgaans vind je deze niet in drukke woongebieden, vanwege het hoge vermogen dat hiervoor nodig is.
Mode 2-laadpalen zijn er het meeste. Vanwege hun relatief hoge laadsnelheid en een lager vereist vermogen zijn Mode 2-laadpalen meestal te vinden bij winkelcentra, bij recente bedrijfsterreinen of woonwijken met thuislaadpalen. Dit type laadpaal in combinatie met de slimme functionaliteiten zijn ontworpen voor de veiligste laadervaring. Het laadstation thuis wordt aangesloten op een aparte groep in de meterkast. Deze heeft ook een eigen zekering. Dat is brandveilig en zorgt ervoor dat de zekering niet doorslaat.
Mode 1-laadpalen zijn het langzaamst, maar wel de meest toegankelijke laadpalen. Je hoeft namelijk alleen de meegeleverde laadkabel van je elektrische auto aan te sluiten op een standaard stopcontact. Maar, dit is ook waar de meeste risico’s ontstaan.
En dan zijn er nog de EV-rijders die hun elektrische auto opladen met verlengsnoer. Sommigen verbinden zelfs verlengsnoeren met elkaar om langere afstanden te overbruggen of gebruiken verlengsnoeren die alleen voor gebruik binnenshuis zijn bedoeld. En dat zorgt voor brandgevaar en/ of kortsluiting.
Bovendien duurt het laden van je elektrische auto via een huishoudelijk stopcontact vrij lang. Deze stopcontacten kunnen namelijk slechts tot 2,3 kW (10 A) leveren. Het is niet raadzaam om je elektrische auto thuis via een stopcontact te laden, tenzij er sprake is van een noodgeval. Laad de batterij dan kort even op tot er voldoende bereik is om naar een laadpaal niveau 2 of 3 te rijden.
Om het een Solterra-koper zo makkelijk mogelijk te maken, biedt de Subaru-dealer diverse laadpalen aan, zoals hij ook een laadpas kan leveren waarmee op openbare locaties kan worden geladen.
Klaar voor het elektrisch avontuur?
De zon en de aarde. Sol en terra. Samen in de natuur. Samen in SOLTERRA, de volledig elektrische SUV, een in het leven geroepen krachtige go-anywhere AWD, die bijdraagt aan een duurzame toekomst met praktisch en veilig rijplezier. Boek vanaf nu een proefrit online!