Subaru Nederland

Explosieve stijging verkoop nieuwe Subaru’s in de VS

In de eerste zeven maanden zijn de verkopen met 27% gestegen

Aalsmeer, 28 augustus 2013

Fuji Heavy Industries Ltd., de Japanse fabrikant van onder meer Subaru Outbacks en Foresters, heeft een probleem dat elke autofabrikant graag zou willen hebben: de verkopen in de VS zijn in de eerste zeven maanden van dit jaar gestegen met 27%, een stijging die drie keer hoger ligt dan de toename van de totale markt in de VS.

De autofabrikant ligt op schema om voor het zesde, opeenvolgende jaar een verkoopgroei te noteren. Opmerkelijk, want in die periode van zes jaar vielen ook de financiële crisis van 2009 en het faillissement van twee van Detroit's Grote Drie.  

De Amerikaanse verkoopgolf en de zwakkere yen maakten Fuji Heavy Industries de  meest winstgevende autofabrikant in het tweede kwartaal van dit jaar. De operationele winstmarge lag op 12,7%, waarmee het bedrijf het beter doet dan bijvoorbeeld Toyota die 10,6% scoorde.

Jarenlang heeft Subaru zich opgesteld als een niche-speler. Het merk vond zijn roeping in de productie en verkoop van compacte SUV's en Outback wagons. En met zijn all-wheel-drive-modellen wist het merk een groep trouwe aanhangers, met name in de noordelijke hoeken van de VS, aan zich te binden.

Subaru begon de afgelopen vijf jaar met een belangrijk offensief in de VS om de krimpende markt in Japan het hoofd te kunnen bieden. De modellen zijn nu breder en ruimer, meer toegesneden op de Amerikaanse smaak. De veranderingen zijn dermate dat sommige modellen, bijvoorbeeld de nieuwe Subaru Outback, zelfs te groot zijn voor sommige Japanse parkeergarages.

Het merk is verrast door de explosieve populariteit van zijn modellen, waardoor een tekort aan nieuwe auto's dreigt. Het kleinste Japanse automerk wordt dan ook gedwongen om zich een aantal netelige vragen te stellen, bijvoorbeeld over hoeveel risico het merk aan kan, mocht het willen uitbreiden.

"Ongeacht hoe voorzichtig Fuji Heavy Industries ook is, het betekent niet dat het merk te terughoudend is. Het komt meer omdat ze zo klein zijn", aldus Koichi Sugimoto, analist bij BNP Paribas.

Subaru plant zijn Japanse productiecapaciteit per eind augustus te verhogen met 15% ten opzichte van het volume in dezelfde periode in 2012. Ook gaat Subaru ongeveer $400 miljoen investeren om de productiecapaciteit van zijn Amerikaanse fabriek in Lafayette, Indiana, te verhogen met 76% tot 300.000 voertuigen in 2016. 

Subaru verwacht de eerste drie maanden van dit jaar 51% van zijn omzet uit de VS te halen. Ter vergelijking: tien jaar eerder was dat 33%.

Terug naar het nieuwsoverzicht