Subaru Nederland

 

Subaru met veel productnieuws het jaar in

•             Subaru XV en Forester van binnen en van buiten opgefrist

•             Veiligheidsvoorzieningen Outback verder uitgebreid

•             Levorg verrassend alternatief voor gevestigde orde

•             Sportieve BRZ en legendarische WRX STI eyecatchers

 

Subaru start het eerste kwartaal van 2016 met belangrijk modelnieuws. De Subaru XV is van binnen en van buiten fors opgefrist en de immer populaire Forester is eveneens danig onder handen genomen. De wijzigingen zijn niet alleen visueel; ook onderhuids is er een en ander veranderd met nog betere rijeigenschappen als gevolg. De Outback bleef evenmin ongemoeid, het model is nog veiliger geworden door uitbreiding van zijn toch al riante standaarduitrusting met het  Advanced Safety Pack. De WRX STI en de Subaru BRZ zijn op detailniveau aangepast.

Subaru levert al meer dan 40 jaar personenauto’s in Nederland. In al die jaren heeft het Japanse merk vooral naam gemaakt met betrouwbare en praktische vierwielers. Modellen als de Legacy, Forester en Outback zijn geroemd om hun en veelzijdigheid en bruikbaarheid. Niet zelden zijn modellen van de eerste generatie Subaru’s nog steeds op het Nederlandse wegennet te zien. Onderzoeken wijzen uit dat 96% van de Subaru’s na 10 jaar en ondanks vaak hoge kilometrages, nog steeds rondrijden.

Het merk is bekend om zijn betrouwbaarheid, maar iedereen die een klein beetje gevoel bij auto’s heeft –en dat hebben de meeste Subaru-rijders- zal Subaru associëren met sportiviteit. Vreemd is dat geenszins. Halverwege de jaren negentig maakt de legendarische Impreza GT Turbo naam als niet te kloppen rallywapen. Het model wint driemaal het wereldkampioenschap bij de rijders en bij de constructeurs. De magie van de Impreza GT Turbo is nog steeds niet verdwenen, menigeen zal zich de blauw-gele rallywagens weten te herinneren.

Ondanks dat Subaru de rallysport vaarwel heeft gezegd en zich nu voornamelijk richt op de langeafstandsracerij als de 24 Uren van de Nürburgring, speelt sportiviteit nog steeds een belangrijke rol in het gamma van Subaru. De WRX STI geldt als ver familielid van de Impreza GT als de kroonjuweel. Iets lager op de ladder qua vermogen, maar zeker niet als het om rijplezier gaat, bevindt zich de Subaru BRZ, een sportief gelijnde, achterwielaangedreven coupé. Sinds eind 2015 is de sportieve range van de Subaru-modellen uitgebreid met de Levorg, een sportieve als ook veelzijdige en praktische Sports Tourer die de Legacy heeft opgevolgd.   

Subaru geeft met zijn veelzijdige gamma invulling aan vijf belangrijke merkwaarden. Gemoedsrust, non-conformiteit en betrouwbaarheid zijn terug te vinden in alle modellen, bij de BRZ, WRX STI en Levorg speelt bovendien rijplezier een belangrijk rol. Avontuur is het meeste van toepassing op de crossover- en SUV-achtige als de XV, Outback en Forester, modellen die zich met hun veelzijdige karakter in een steeds populairder wordend segment van de automarkt bevinden. Met name de hogere zit, het multifunctionele interieur, de robuuste uitstraling en de rijeigenschappen dragen bij aan de substantieel toegenomen belangstelling voor dit soort auto’s.

 

Subaru XV

De recent vernieuwde Subaru XV valt op door een aangepast front met een anders vormgegeven bumper met grotere luchtinlaat, aangepaste behuizing van de breedstralers en onderste bumperrand ter verbetering van de aerodynamica. Tevens zijn er nieuwe lakkleuren beschikbaar: blauwmetallic en een platte kleur blauw.

Aan de achterzijde vallen de nieuwe achterlichten op die nu zijn opgetrokken uit helder glas. Zowel in de koplampen als in de achterlichten is nu het Subaru-specifieke Hawkeye lichtsignatuur aanwezig, oftewel een voor het merk specifieke vorm van de verlichting. Tot slot springen aan de buitenzijde de nieuw vormgegeven lichtmetalen wielen en dakspoiler in het oog.

De Subaru XV heeft meer te bieden dan een aangepast exterieur. Ook binnenin zijn tal van wijzigingen doorgevoerd. Meest opvallende zijn een nieuw, dikker stuurwiel, diverse gewijzigde interieurpanelen, aangepaste schakelaars en om een ietwat sportievere sfeer te creëren, oranje stiksels. Er is meer goed nieuws: alle kopers van een Subaru XV met af-fabriek gemonteerd navigatiesysteem ontvangen gedurende drie jaar gratis kaartupdates voor het systeem. Subaru heeft met de aanpassingen in de Subaru XV het gevoel voor kwaliteit, toch al zo’n typisch Subaru-kenmerk, verder weten te verhogen.

Afhankelijk of de 1.6 of de 2.0 benzinemotor wordt gekozen, is de Subaru XV leverbaar als Intro of Premium. Welke uitvoering het ook wordt, CVT, Symmetrical All Wheel Drive, boxermotor en de alom geprezen actieve en dynamische veiligheid zijn altijd standaard. Er is al een Subaru XV vanaf € 25.995,-.

 

Forester met turbo

Tweede belangrijke modelaanpassing is te vinden op de Forester. Werd vorig jaar de reeks al uitgebreid met een 2,0 liter dieselmotor en Lineartronic automaat, dit jaar is vooral de buitenzijde van de robuuste Forester aan de beurt. Zo is de auto per modeljaar 2016 voorzien van LED-koplampen met bochtenverlichting (alleen Premium), zijn de achterlichtunits aangepast en is de auto voorzien van dikker glas rondom waardoor rijwind en geluiden van buitenaf nog beter buitengesloten worden.

Nieuwe aandacht is er voor de Forester XT. Het model geeft met zijn potente 241 pk sterke en geblazen boxermotor op een boeiende manier inhoud aan de naam crossover. Hij combineert zeer veel binnenruimte met een uitstekende wegligging en sportieve rijeigenschappen. Bovendien staat hij zijn mannetje zodra van de gebaande paden wordt afgeweken en kan hij dankzij zijn surplus aan vermogen meer dan uitstekend met een aanhanger of caravan uit de voeten. De Forester XT is er vooral voor de veeleisende avonturier die meerder karakters in zijn auto zoekt.

De uitrusting van alle Foresters is voor 2016 eveneens aangepast. Afhankelijk van de uitvoering is er nu drie jaar gratis kaartupdates voor het navigatiesysteem en zijn nieuwe lichtmetalen wielen in 17 of 18 inch en spraakgestuurd assistentiesysteem SIRI standaard. Wat gebleven is, is een sterke boxermotor (diesel of benzine) met automaat en permanente vierwielaandrijving; een unieke combinatie. Geen ander model combineert deze eigenschappen met een ruim en flexibel interieur. En hij beschikt altijd over een zuinige en krachtige aandrijflijn en een hoge mate van grip dankzij standaard 4WD. Dat, gecombineerd met de aandacht die Subaru heeft besteed aan het veiligheidsniveau, maakt de Forester een bijzonder veelzijdige SUV, bovendien een model dat met zijn trekgewicht van 2.000 kilogram uitermate geschikt is als trekauto. De Forester is er vanaf € 35.995,-.

Subaru Forester MY16

 

Outback

De Outback is in zijn huidige vorm sinds maart vorig jaar in het gamma opgenomen. Het model geldt als de ultieme crossover van het merk. De veelzijdige en ruime stationwagon is leverbaar met een 2,5 liter benzine boxermotor of  een tweeliter boxerdiesel, beide standaard voorzien van vierwielaandrijving en CVT-automaat. Ook standaard is EyeSight, een revolutionair systeem dat met twee camera’s de omgeving en rijomstandigheden van de auto volgt en desnoods ingrijpt als er gevaar dreigt.

De Outback beschikt nu evenals de Levorg over een Advanced Safety Pack, dat bestaat uit  achteruitrijomgevingsradar, dodehoekindicator, en grootlichtassistent. Mede dankzij deze voorzieningen behaalde de Subaru Outback recentelijk de hoogste 5-sterrenbeoordeling bij de Euro NCAP-botsproeven. De Outback heeft bovendien een bijzonder complete standaarduitrusting waar geen van zijn concurrenten aan kan tippen. De Outback is er met benzine- of dieselmotor en in twee uitrustingsniveaus: Comfort of Premium. De Outback-prijzen beginnen bij € 40.995,- voor de 2.5i Comfort met benzinemotor, de versie met krachtige dieselmotor, alleen leverbaar als Premium, is er vanaf € 54.995,-.

 

Levorg

De Levorg stond vorig jaar voor het eerst op de autotentoonstelling van Genève, inmiddels is het model sinds oktober in Nederland te koop. De sportieve stationwagon is leverbaar met een krachtige, direct ingespoten 1.6 turbomotor met 170 pk, gekoppeld aan CVT automatische transmissie en natuurlijk de permanente vierwielaandrijving die op vrijwel alle Subaru’s standaard is. De nationale en internationale pers heeft zich recent lovend over de Levorg uitgesproken. Zijn uitstekende wegligging, unieke aandrijflijn en riante ruimteaanbod maakten indruk.

De sportieve en veelzijdige stationwagon valt niet alleen op vanwege zijn bijzondere techniek, maar doet dat ook met zijn opvallende neuspartij en grote luchtinlaat op de motorkap. Juist die typische luchthapper kenmerkt de sportieve Subaru. Al jaren. Bovendien heeft de luchtinlaat op de motorkap of Hood Scoop zoals de opening ook wel wordt genoemd een duidelijke functie: hij voorziet de motor van frisse lucht voor een optimalere vullingsgraad en dus betere prestaties. Qua vermogen en aan de pomp.

De Levorg is leverbaar in twee uitvoeringen: de Comfort en Premium. Welke uitvoering ook wordt gekozen, de uitrusting is rijk met onder meer LED-koplampen, CVT, AWD en lichtmetalen wielen. De Levorg is er vanaf € 35.995,-.

 

WRX STI en BRZ

De sportieve modellen ontbreken evenmin op de tentoonstelling. De WRX STI combineert de prestaties van een rallyauto met de bruikbaarheid van een vierdeurs familieauto. Met zijn standaard vierwielaandrijving kleeft de WRX STI niet alleen aan elk type wegdek, tevens weet hij moeiteloos het imposante vermogen van 300 pk om te zetten in ongekende acceleratie en bochtensnelheden. Er is geen auto op de markt die dichter bij een rallyauto staat dan de WRX STI. De BRZ is minder krachtig, maar minstens zo leuk om te rijden. Zijn gestroomlijnde tweedeurs carrosserie wordt voorbewogen door een 200 pk sterke boxermotor. En voor dit specifieke geval gekoppeld aan old-school achterwielaandrijving in plaats van vierwielaandrijving. Iedere liefhebber van puur en sportief autorijden zal enthousiast worden van het rijgedrag. De WRX STI kost € 85.995,-, de Subaru BRZ is er vanaf € 46.495,-. Een automatische transmissie kan zonder meerprijs worden geleverd.